Saturday, February 7, 2015

Membengkokkan besi U untuk fertigasi - DIY method

Kebun fertigasi penulis mula memasuki fasa kedua iaitu membina Rumah Perlindungan Hujah (RPH) dan langkah pertama selepas membeli besi  GI 1/2'' adalah membentuk beberapa besi menjadi huruf U.. Dalam 1 bangsal berukuran 60 kaki diperlukan 7 batang besi yang dibengkokkan menjadi huruf U.

Biasanya pembeli terpaksa membeli secara pakej sistem fertigasi kerana salah satu faktornya kesukaran untuk membentuk besi U yang memerlukan satu alat khas untuk membentuknya yang mana memakan kos sehingga beratus ringgit semata mata untuk digunakan dalam tempoh yang singkat sahaja.

Namun, terima kasih kepada tuhan yang memberikan akal kepada manusia, berfikir seperti Mc Gyver, kami berjaya membentuk besi GI 1/2 menjadi huruf U hanya berbekalkan 2 alatan biasa iaitu staging (boleh guna besi 1 inci yang ada lubang utk belokkan tiang) dan paip besar (untuk membentuk U).

Mungkin tidak sesempurna jika dibuat menggunakan alatan khas,namun .. tetap jadi U.. haha


Besi GI 1/2 ''


Proses membentuk tiang, ukur ketinggian 6 kaki,dan masukkan ke dalam lubang staging hingga ke paras 6 kaki lalu bengkokkan sehingga hampir 90 darjah.













Langkah kedua, menggunakan paip pvs besar (bulat/separuh bulat) untuk dijadikan alat penyandar di tengah tengah besi dan naikkan besi yg tadinya lurus kepada 1 kaki dari bahagian paling atas tiang yg dibina tadi.







Kemudian,ukur separuh antara bahagian paling atas tiang ke tengah lalu bengkokkan 6 inci,buat pada kedua dua bahagian.




SIAP!!! Kalau tengok kaki mungkin tak sama tapi dapat dibetulkan menggunakan besi 1 inci pada langkah kedua dalam bab pemasangan RPH iaitu GI 1'' bertindak sebagai tapak pemegang dibawah.



















2 comments: